Centrum Medyczne Medica – opieka dla Pracowników PKN ORLEN S.A. i GK ORLEN.

Od dłuższego już czasu docierają do nas coraz to bardziej niepokojące informacje odnośnie systematycznie obniżającego się poziomu opieki medycznej realizowanej przez Centrum Medyczne Medica Sp. z o.o. dla pracowników PKN ORLEN i Grupy Kapitałowej ORLEN w Płocku.

Od czasu sprzedaży Spółki ORLEN Medica cała opieka medyczna, w tym również ta ponadstandardowa w opłacanym dodatkowo pakiecie jest realizowana w odczuciu pacjentów w coraz to gorszym zakresie. Ze zgłaszanych do nas problemów tymi głównymi są notoryczne braki w obsadzie lekarskiej, bardzo duże problemy z dostępem do lekarzy specjalistów, brak w pakiecie dostępnym dla pracowników bezpłatnych świadczeń u lekarzy: reumatologa, diabetologa, alergologa ( w tej chwili dostęp do wymienionych lekarzy jest możliwy tylko jako usługa komercyjna płatna lub poprzez NFZ – bardzo długi czas oczekiwania na wizytę). Dużym problemem jest coraz częstsze proponowanie w Przychodni wizyt komercyjnych zamiast bezpłatnych, bardzo ograniczone badania stanu zdrowia pracownika przy realizacji badań okresowych, nieczytelna polityka wystawiania recept (często zamiast recept ze zniżką są wystawiane recepty pełnopłatne), wydłużenie przeprowadzania badań analitycznych, nieuprzejmość, a czasami wręcz wrogość jednej z Pań lekarek w stosunku do pacjentów, nieidentyfikowanie się lekarzy z Przychodnią, częste zmiany lekarzy (nagłe odejścia z pracy), kwestionowanie przez pacjentów jakości usług medycznych w tym również kwalifikacji zatrudnianych w Przychodni lekarzy.

Pomimo zapewnień PKN ORLEN SA. o całkowitej i absolutnej słuszności sprzedaży spółki do struktur PZU oraz zapewnianie o braku wpływu tej operacji na obniżenie się poziomu usług medycznych realizowanych dla pracowników PKN ORLEN i Grupy Kapitałowej ORLEN przez PZU, odnosimy wrażenie, a nawet mamy wręcz pewność, że jest zupełnie inaczej. Dobrze funkcjonująca kiedyś Przychodnia, chwalona przez pacjentów, dziś staje się z miesiąca na miesiąc coraz bardziej niedostępna, komercyjna, wroga pacjentowi, a pakiety medyczne i dostępność do lekarzy nie zapewniają ciągłości, a przede wszystkim dobrej jakości opieki medycznej, jaka istniała kiedyś.

W kontekście przedstawionych faktów zawnioskowaliśmy do Zarządu PZU S.A. o podjęcie natychmiastowych działań poprawiających w sposób istotny i zauważalny dla pacjentów jakość oferowanych usług medycznych oraz o zorganizowanie w możliwie jak najszybszym terminie spotkania z osobami decyzyjnymi w tej sprawie z PKN ORLEN S.A. oraz z PZU S.A.

W Spółce CM Medica jako jedynej z objętych naszym działaniem jesteśmy na etapie sporu zbiorowego w kwestii wzrostu wynagrodzeń dla pracowników. Od lutego toczące się rozmowy, przy braku woli ze strony pracodawcy w sprawie zawarcia kompromisu, doprowadziły do konieczności rokowań przy udziale mediatora zewnętrznego – jest to już ostatnia szansa na kompromis przed ewentualną akcją protestacyjną.

Ten element także świadczy o tym, że jest problem nie tylko z obniżeniem standardu, jakości i zakresu usług ale również z kwestiami pracowniczymi wewnątrz spółki.